Reference | Tillvägagångssätt | Handlingar i samröre med dopet | Vad som föregick dopet | resultat | innebörd | En del av | Adresserat till/om | Vem det gäller | Kommentar | General comment | Vad vi inte vet |
Mat 28:17-20 | Det skall göras i Faderns och Sonens och Den Helige Andes namn. | Den döpte ska läras att hålla allt vad Jesus har befallt. | Att vara lärjunge | Lärjungarna | |||||||
Mrk 16:16 | Dopet tillsammans med tron leder till frälsning, rädding från evig dom, synden och mörkrets välde. | Frälsningen | Lärjungarna | Det grekiska och (kai) betyder inte och sedan. | |||||||
Joh 3:5 OBS de gråmarkerade bibelställena är inte teologerna överens om de talar om dop eller ej. |
Den som blir född av vatten och Ande kommer in i Guds rike. | En del av en nyfödelse | Nikodemus | Water
in OT, symbol for blessing, life and clensing See Ezk 36:25 About water, assosiate with forgivenness. Denna vers kanske inte talar om dopet als, mer om förlåtelse och rening. |
Calvin,
baptism introduction to God's people. Paralell to cicumcision. Luther: Regenerated, born again. Anglican: Adopted by God as his child. Methodist: Because God loves them. |
||||||
Joh 13:10 | Han har blivit helt och hållet ren | Viktigase delen av reningen. | Lärjungarna | Denna vers kanske inte talar om dopet als, mer om förlåtelse och rening. | |||||||
Apg 2:38-39 | I Jesu mamn | Omvändelse och dop leder till syndernas förlåtelse | syndaförlåtelsen | Folket som var med på pingstdagen. | Allmänt påstående för vuxna. | ||||||
Apg 2:41 | De anslöt sig till församlingen | De tog emot Petrus ord | Folket som var med på pingstdagen. | De fick en ny grupptillhörighet | |||||||
Apg 8:12, 16 | I Jesu namn | De trodde Filippus ord. | Mottagandet av Anden kom efter apostlarnas handpåläggning. | ||||||||
Apg 8:13 | Simon höll sig till Filippus | Simon kom till tro | |||||||||
Apg 8:16 | I Jesu namn | ||||||||||
Apg 8:35-39 | Filippus predikade evangeliet för hovmannen | Hovmannen gjorde ett religionbyte. | |||||||||
Apg 9:18 (1-18) 22:16 |
Att låta sig tvättas ren från sina synder | Gudsmöte, Andeuppfyllelse, som fjäll föll fråns han ögon. | Paulus fick en ny grupptillhörighet och började genast predika i synagogorna. Men han höll fast vid sin judiska identitet. | ||||||||
Apg 10:47-48 | De döptes i Jesu namn | Petrus predikan, Anden föll över dem | |||||||||
Apg 16:15 | Herren öppnade Tyatiras hjärta, hon tog till sig det som Paulus predikade | Tyatira döpte sig tillsammans med hela sitt hus. Man bytte till en Gudstro som stämde överens med det evangelium som Paulus predikade. | Vi
vet inte om det fanns så unga barn i familjen/hushållet/huset som var så små
så de inte hade någon synduppfattning. Vi vet inte heller även om de fanns
nödvändigtvis måste vara inkluderade i dopceromonin. Vi vet inte heller om barn döptes så tidigt i hisorien. Även om det inte existerade barndop då så finns det inte något som hindrar att Lukas och Paulus använde uttrycket att man döpte ett hushåll. |
||||||||
Apg 16:33 | Paulus predikade, de trodde | Fångvaktaren döptes tillsammans med alla som tillhörde honom. Man gjorde ett religionsbyte. | se L14 | ||||||||
Apg 18:8 | Crispus med familj och andra trodde | Crispus med familj kom till tro och döptes. En judisk familj som erkände Jesus som Messias. Så det blev för dem ett religionsbyte. | se L14 | ||||||||
Apg 19:5 | De lät döpa sig i Herren Jesu namn. | Genast efter dopet lade Paulus händerna på dem och den Helige Ande kom över dem. | Tro på Jesus | Det
kristna dopet är inte johannes-dopet som bara var ett omvändelsedop. |
|||||||
Rom 6:3-11 | Döpta
till hans död. Vi har dött med honom. Vi är begravda med honom. Vi har blivit döpta till/in i Kristus. |
||||||||||
1 Ko 1:13-17 | De var inte döpta i Pauli namn. | Församlingen i Korint. | Paulus döpte, Krispus, Gaius och Stefanas husfolk. Vanligtvis så skötte Paulus inte om dopceremonierna | Kristus hade inte sänt Paulus för att döpa utan för att predika evangelium. | se L14 | ||||||
1 Ko 12:13 | Vi har iklätt oss Kristus. | Vi var döpta in i/till/att höra till en kropp. | Om Paulus här talar om vattendop eller andedop eller både och, är inte klart. | ||||||||
Gal 3:27 | Döpta till/in i/att höra till Kristus | ||||||||||
Ef 4:5 | Det finns bara ett dop. | ||||||||||
Ef 5:26 | Dopet renar i (kraft av) ordet. | reningen tillsammans med ordet. | |||||||||
Kol 2:12 | Vi blev begravna med Kristus i dopet. | ||||||||||
Tit 3:5-6 | Vi blev frälsta | Det skedde genom nyfödelsens rening, vilket kan syfta på en inre rening eller dopet eller Andens verk. | |||||||||
Heb 10:22 | Om det är frågan om dopet i denna vers så kopplar författaren samman dopet med reningsseromonierna i gamla förbundet. | Osäker om det syftar på dopet här. | |||||||||
1 Pe 3:21 | I dopet anropar man Gud om ett rent samvete där kraften ligger i Jersu uppsståndelse. | Versens logik oklar. |